pondělí 27. října 2014

Můj nový pohled na stravování - paleo

Od doby, kdy jsem sem naposledy psala, se toho v mém životě dost změnilo. Zásadní věci jsou ale dvě.
Zaprvé jsem začala jezdit na koních, což jsem chtěla odmala a až teď jsem se definitivně rozhodla. Zatím jezdím asi měsíc a půl v jedné stáji v Brně, fyzička (kterou jsem nikdy neměla) se pomalu zlepšuje což je úžasné, a je to super pocit sedět v sedle :) Moc se těším na tu fázi, kdy já budu ovládat koně, a ne kůň mě.


A teď k té druhé věci. Asi před měsícem jsem se rozhodla zásadně změnit svoje stravovací návyky. Sice jsem si myslela, že jím celkem zdravě (nepiju slazené nápoje, snídám bílé jogurty s ovesnými vločkami, vybírám si kvalitní uzeniny či sýry, jím čočku, fazolky a podobně), ale jakmile jsem se začala zajímat o paleo stravování, velice rychle jsem změnila názor. Pokud si chcete do začátku přečíst něco o tomto způsobu stravování, pokračutje sem. Názvu paleo se nebojte - není to o tom, že byste jedli syrové maso a stejné suroviny jako paleolitičtí předchůdci moderního člověka...

Paleo pyramida z www.paleo-doupe.cz
Asi se všichni shodneme na tom, že držet nějaké jednorázové diety po určitou dobu a pak se zase vrátit k původnímu režimu a jíst kdy chceme co chceme nemá vůbec žádný smysl. Jen člověka psychicky zdeptá fakt, že to "prostě nevydržel držet až do smrti". Není se čemu divit, takové diety jsou prostě často dost na hlavu postavené a je tam zakázána spousta věcí, kolikrát i bez vysvětlení PROČ se co nesmí. Výsledkem má být především úbytek na váze, psychická pohoda se až tak neřeší. Základní, obecně platný poznatek je tedy tento: Každý ať se stravuje podle toho, co jeho tělu vyhovuje.

Já jsem se tedy vrhla na paleo stravování - aktuálně se řídím jeho "nejpřísnější variantou", které se říká Whole30. Paleo stravování je životní styl, ne krátkodobá dieta. Je to o tom jíst jen a pouze to, co je pro naše vlastní tělo dobré. Základem je maso, vejce, zelenina, v menší míře ovoce, oříšky, dále koření a bylinky na maso a podobně. Je kladen velký důraz na kvalitu a původ produktů. Vyřadíme tedy především veškerá uměle vytvořená jídla plná éček, obiloviny, luštětiny, rafinované rostlinné oleje, mléko nebo alkohol.

Co mi paleo (zatím) dalo?
Režimem Whole30 se řídím už (s týdenním částečným přerušením kvůli dovolené) měsíc.
1. Vím, že snídat bílý jogurt a vločky nebo jíst pečivo vůbec není nutné - jogurt s vločkami a jablkem ke snídani mě zvládl zasytit asi na 1.5-2 hodiny, zatímco nynější běžná snídaně (4 vejce, hromádka zeleniny která je připravená např. v páře, pár oliv, popřípadě 1/3 konzervy tuňáka ve vlastní šťávě) mě zasytí klidně i na 4 hodiny.
2. Zjistila jsem, že není vůbec potřeba cukr! A že je možné bez něj žít, a to naprosto v pohodě. Taky člověk najednou vidí, že cukr nebo jiná sladidla jsou dnes ve všem - od sladkostí, kde se to dá očekávat, až k šunce!
3. Začínám měnit svůj vztah k jídlu. Dříve jsem byla schopná spořádat spoustu věcí jen tak z nudy nebo kvůli chuti. To se zlepšuje, ale ještě to není perfektní - do budoucna očekávám, že já budu řídit jídlo, místo toho, že jídlo řídí mě.
3. Je samozřejmě ještě příliš brzy hodnotit celkové důsledky palea pro mě samotnou, protože některé věci se mohou projevit až po delší době, ale pomalu se začínám cítit víc živě (vždy jsem byla člověk, který je už po ránu i při dostatku spánku naprosto bez energie), zlepšují se mi chutě, dokážu teď ocenit i dobrou čerstvou zeleninu (které sním za den tolik jako jsem dřív snědla za týden) nebo ovoce. Zamilovala jsem si kořeněnou pečenou zeleninu, nejlepší je cuketa a rajčata.
4.Už vím, že klasické přílohy člověk vůbec nepotřebuje a snadno se bez nich obejde. Vážně - chyběly mi možná první tři dny...
5. Pozitivní je i prozatimní úbytek 5 kg na váze, což beru jako malé plus ale můj cíl to není; jen mě zajímá, kde se váha zastaví - to bude pravděpodobně ta "správná hmotnost" pro mé tělo. - Dávám si tuku kolik jen chci, za den si dám relativně dost olivového a kokosového oleje a jídla připravuji i na sádle, z masa neodkrajuji žádné tučnější části; hmotnost jde přesto dolů. Samozřejmě s
i dopřávám pohyb, ale preferuji spíše klidnější cvičení na zdravá záda.
6. Za uplynulý měsíc jsem se naučila daleko více imprivozovat při vaření a lépe kombinovat různé suroviny; aktuálně pracuji na zlepšení svých znalostí o tom, které koření patří ke kterému masu a zelenině.
7. Do budoucna očekávám, že se mi zlepší ještě pleť a vlasy, možná i zkrátí doba spánku třeba k 7.5 hodinám místo 8, budu mít ještě více energie a radosti z pohybu kterému se teď taky věnuji víc než kdy dřív.

...A co mi vzalo?
1. Při striktním Whole30 režimu je téměř nemožné najíst se někde venku, pokud se nejedná o nějaký speciální podnik.
2. Kvůli mému velkému vztahu ke kávě mě taky trošičku mrzí, že si nedám klasické cappuccino nebo latte macchiato, i když kvalitní filtrovanou kávu piji nadále (samozřejmě bez cukru a mléka!). Už jsem ale měla možnost si dát pro změnu cappuccino s kokosovým mlékem v mé oblíbené kavárně, což byla velmi příjemná a neobvyklá změna, kterou bych bez palea určitě nevyzkoušela.
3. Okolí se vesměs diví mému prazvláštnímu režimu, na to ale nehledím a řídím se podle sebe, a pozitivní efekty už se začínají dostavovat - že by přesvědčily i ty nedůvěřivé?
4. Je pravda, že příprava jídel je více časově náročná než si ráno vzít rohlík a kolečko šunky - pokud odejdete ráno v 6 do práce a vrátíte se domů v 8 večer, je asi velice těžké si chystat kvalitní snídaně, obědy i večeře, ale pokud se člověk nějakým způsobem snaží, alespoň částečně by to jít mohlo.


Návrat zpět?
Pevně věřím, že jelikož mi nový způsob stravování velice vyhovuje, úplně zpět k předchozímu způsobu stravování se nevrátím. Nadále chci vyřazovat cukry v co nejvyšší míře a podle reakcí těla po dokončení Whole30 zařadit zpět ve velmi malém množství nejdříve mléčné výrobky a mléko (např. v cappuccinu nebo semtam tvaroh apod.), čokoládu (jedině vysoce kvalitní čokoládu tohoto typu, v množství 1 čtvereček za 2-3 dny), a dále se uvidí.

Kde začít?
kniha - zdroj mmetla.cz
Pokud vás tyto informa Jídlo na prvním místě od tvůrců režimu Whole30, ve které je perfektně popsáno pro všechny možné potraviny, proč je jíst nebo nejíst.  Pro isnpirace při vaření je již i na českém internetu spousta blogů, sama nejvíce čerpám z doupěte, od Káji nebo od Borůvky. Další blogy si jistě najdete sami; na facebooku je také možnost se zapojit do československé paleo komunity, kde vám rádi poradí...
ce zaujaly, začala bych knížkou

A co finance?
Sama těžko dokážu posoudit, nakolik je paleo finančně náročné. Je to tím, že veškeré maso si beru z domova od rodičů a sama kupuji jen ryby (v Brně v Ocean48 nebo u Šopíka). Zeleninu a ovoce z velké části nakupuji na Zelňáku, vejce jsou někdy od babičky a jindy je kupuji od slepic na ranči, kam chodím na koně. Konzervy tuňáka a olivy nakupuji v Lidlu, kde se dá ale sehnat daleko více produktů s přijatelným složením.
Řekla bych ale, že se náklady na jídlo až tak markantně nezvýší pokud vezmete v úvahu, že spoustu surovin najednou kupovat vůbec nebudete, a samozřejmě také nebudete kupovat vše Bio.

1 komentář:

  1. Já se o žádné diety nezajímám, takže vlastně ani o paleo, ale musím říct, že je to zajímavé. Ovšem já jsem se naučila jíst co mé tělo a já žádáme, ale za to mám pravidelný pohyb! :-) Takže já si udržuji váhu už dobrý tři roky. :-) Samozřejmě se snažím omezit sladké, ale já ho miluji, takže to zase tak dobře nejde, ale tak co, žijeme jen jednou, ne? :-)

    https://pridesoul.blogspot.com

    OdpovědětVymazat