středa 9. října 2013

Týden kávy Brno 2013

Ano, i já jsem se jako správný kavárenský povaleč musela zúčastnit téhle akce. Vloni jsem ji nějak zazdila, tak jsem si řekla, že letos si ji užiju na 100%. Tak přiznejme si, bylo to tak na 80%, ale to jen proto že už jsem ke konci tohoto náročného týdne byla opravdu neskutečně překávovaná :-)

Týden kávy se v Brně konal teprve potřetí, ale za ty tři roky si akce soudě podle návštěvnosti získala značnou oblibu. Snad to bude i tím, že se u nás kavárenství začalo znovu probouzet k životu. Po éře komunismu, který naprosto zlikvidoval jakoukoliv gastronomii z období první republiky, se Češi nejspíš začali probouzet z té letargie, toho zimního spánku, který trval od revoluce ještě pěkných pár let...A hle - začíná se to vyvíjet k lepšímu, vše se zase pomalu dává do pohybu. Lidé totiž začali znovuobjevovat kvalitní potraviny, a to včetně kávy, začali se zajímat o to, co jedí a pijí... A do tohoto trendu nepochybně zapadá i Týden kávy.

Za celý týden jsem toho stihla vypít (i sníst) opravdu spoustu. A které akce mě zaujaly nejvíc?

Jednou ze super akcí ze začátku týdne byl dvouhodinový "baristický kurz" pro začátečníky, pořádaný v kavárně Savoy. Během těchto dvou hodin jsme se dozvěděli od manažera kavárny, pana Richarda Stehlíka, základní informace o komoditní a výběrové kávě, správném mletí, způsobech přípravy kávy a podobně. Poté následovala praktická část, kde jsme si všichni vyzkoušeli správné napěnění mléka na cappuccino, připravovali vlastní espresso nebo ristretto a pak si je mohli i vypít. Velmi mile mě překvapilo samotné pojetí kurzu - byli jsme dohromady pouze 4 (pátý účastník odpadl) - takže zde byl perfektní osobní přístup. Z tohoto kurzu jsem odcházela s pocitem, že si v kavárně na nic nehrají (pan Stehlík zastává názor, že není nutné "přesně na setinu počítat dobu extrakce", ale je důležité připravovat kávu tak, aby nám chutnala) - a kávu mají opravdu výbornou. Někdy se tam stavte a uvidíte sami. Pro mě se tímto Savoy stal kavárnou, do které určitě stojí za to se vrátit a člověk nebude litovat.

Další akcí v pořadí byla příprava vlastních belgických waflí v kavárně Kafec. V této kavárně už jsem dříve několikrát byla, je příjemná, a tak jsem se těšila na možnost vyzkoušet si připravit vlastní wafle. Samozřejmě nám recept na těsto prozradit nechtěli, ale i přesto byla akce fajn. Kávu jsem si zde nedala, usoudila jsem, že ji už znám z dřívějška a šla jsem na další akci v řadě - přípravu cappuccina v Café Society. Tato mě moc nenadchla - vypadala spíše jako reklama na kavárnu a na jejich vlastní privátní značku kávy, kterou používají...subjektivně mohu říct, že jsem pila lepší kávu než byla právě ta jejich. Informační hodnota tohoto workshopu také nebyla valná - asi v 10 minutách v podstatě shrnuli parametry espressa, řekli pár dalších věcí a tím bylo hotovo, pak jsme si udělali jedno cappuccino a šlo se domů. S tím svým se raději chlubit nebudu, nebyl to žádný příliš povedený pokus.


Další v řadě byl cupping v My Food Market. Cupping byl určený pro začátečníky, opět nám do hlavy nejdřív nasypali slušnou spoustu informací (zde mohu s čistým svědomím říct, že to byly opravdu hodně zajímavé informace a to především o pěstování, sklízení, metodách zpracování kávových třešní a podobně). Poté následoval samotný cupping - 5 vzorků komoditní a 5 vzorků výběrové kávy. Opravdu, na první přičichnutí se mi z těch komoditních udělalo skoro až špatně...A tak jsme ochutnávali, čichali, cuppovali....Nikdy jsem na cuppingu ještě nebyla, ale jsem si jistá, že kávy komoditní od výběrových rozezná i naprostý laik, který o kávě neví vůbec nic...Od teď už nevypiju ani Lavazzu, ta byla sice jedna z těch "méně hrozných", ale pořád byla hodně podobná jako ostatní komoditní kávy, které byly k degustaci. Mimochodem, vzorky byly opatřeny pouze čísly a při prvním kole cuppingu jsme nevěděli, která káva je která, což bylo výborné. Z akce jsem si odnesla tip na pár káv, které bych si ráda někdy koupila domů. Pro úplnost ještě dodávám seznam degustovaných káv:

  • Douwe Egberts - Espresso Extra Dark
  • Segafredo Zanetti - Espresso Casa Gusto Cremoso
  • Mokate Czech - Pražená zrnková káva
  • Monro - Směs 100% arabik
  • Lavazza - Espresso Top Class (Gran Gusto)
  • Has Bean Coffee - Ethiopia Yirgacheffe Kochere Debo washed
  • Has Bean Coffee - Ethiopia Yirgacheffe Kochere Debo natural
  • The Barn Berlin - Ethiopia Yirgacheffe Kochere Debo natural
  • Bonanza Coffee Worka Espresso
  • Green Plantation Ethiopia Idido

Po cuppingu následovaly další den trh kávy. Byla jsem na prvním ze dvou dnů trhu. Koupila jsem si lístek na degustační stezku - za 100 Kč jste mohli na každém stánku ochutnat jednu z nabízených káv. Musím říct, že to bylo opravdu náročné - nejsem zvyklá pít kávu v takovém množství, takže po té sedmé osmé už jsem měla dost a některé "nepreferované" jsem pak prostě vynechala. Litovala jsem jen neúčasti Coffee clubu (snad z důvodu nemoci). Z těch, které jsem ochutnávala byly nejlepší (nezávisle na pořadí) kávy od Doubleshotu, Coffee Source a Maleny, u kterého už nějakou dobu zrnka nakupuji a stále mi chutná. Z trhu jsem si odnesla ten krásný zelený odznak Piccolo Neexistuje, a k tomu mimochodem i nějakou tu kávu.

V neděli jsem ještě stihla ukázku pražení v Gill's na tomto stroji. Bylo to taky opravdu zajímavé, viděli jsme celý proces od začátku až do konce, který byl doprovázený příjemným povídáním o pražení. Venku před pražírnou poté připravovali k mé radosti kávu od Gill's baristé z Cafe Mitte.

Ostatní akce již jen velmi stručně - jedna káva a dezert v Gimmi Lounge Cafe, kam už nějakou dobu ráda chodím, nikdy mě nezklamali, a pak taky návštěva veselé přednášky "Božský sex", kterou v neděli pořádali v Maloca cafe (představovala jsem si pod tímto tématem úplně něco jiného, k mému překvapení se nakonec jednalo o čakry, energie nějaké čáry a podobné věci a trvalo to tři hodiny - suverénně nejvíc ubíjející část týdenního programu).

Nesmím zapomenout ani na návštěvu kavárny Last cafe. Je to malá, nenápadná ale příjemná kavárna na Vídeňské, velikostí podobná Cafe Mitte v centru. Obsluha velmi příjemná, na mlýnku měli zrovna Kenyu AA Dorman a k ní drobné trubičky, které prý pekla sama paní majitelka. Obojí mi velmi chutnalo, atmosféra moc příjemná, určitě se sem zase někdy vrátím.

A co vy? Taky jste se zúčastnili?








Žádné komentáře:

Okomentovat